Akademické půlhodinky - jarní cyklus 2016
Biologické centrum Akademie věd ČR a Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Vás zvou na společný přednáškový cyklus Akademické půlhodinky. Osobnosti akademického života Vás seznámí se zajímavými tématy a výsledky vědecké práce a výzkumu. Cyklus začíná 1. 3. 2016 a přednášky se budou konat každé úterý v 15 hodin ve studentském kostele v ulici Karla IV. č. 22 v Českých Budějovicích. Vstup na přednášky je zdarma.
1. 3. Jan Moudrý: Jak se stravují školáci u nás a ve světě? „Jak bylo ve škole a co jste měli dnes k obědu?“ Jedna z nejčastějších otázek maminek a častý námět k diskusím. Česká republika zaujímá trvale přední pozici v Evropě i ve světě ve školním stravování z hlediska podílu stravovaných školáků i ceny jídel. Na přednášce si budeme povídat o tom jak se stravují školáci v jiných zemích a také představíme výsledky česko-rakouského projektu, jehož cílem bylo podpořit trvalou udržitelnost ve stravovacích zařízeních. Můžeme diskutovat jak zvýšit podíl čerstvých jídel z regionálních, sezónních a ekologických surovin. |
Chráněná území zabírají 15 % rozlohy naší republiky a do ochrany přírody investujeme překvapivě hodně peněz. Přesto naše země své přírodní bohatství velmi rychle ztrácí. V přednášce se seznámíme s průběhem a příčinami ochuzování naší přírody, s důvody, proč jej zatím nedokážeme ani zpomalit. Zmíníme také, kam se vlastně kutálejí peníze určené na ochranu přírody a kudy z toho všeho ven.
|
|
Od roku 2015 se do české krajiny vracejí velcí býložravci. Děje se tak v pečlivě vybraných oblastech a s pomocí člověka, který je kdysi vyhubil. Zubři, (zpětně šlechtění) pratuři a divocí koně poprvé po mnoha staletích spásají naše louky, stepi a křoviny. Jejich úkolem je udržovat svou činností mimořádně cenné přírodní lokality, o které se z finančních a technických důvodů nejsme schopni jinak postarat. Jejich úkolem je také přiblížit ochranu přírody veřejnosti a v budoucnu podpořit lokální ekonomiky. Přednáška ukazuje zákulisí a zkušenosti získané v rámci unikátního projektu, problémy s nimiž se potýká, ale hlavně nečekaně rychlé pozitivní výsledky.
|
Je étosem naší doby nakupování? Je i česká společnost společností konzumní spíše než čímkoliv jiným? Společností, kde platí "nakupuji tedy jsem", jak ironicky poznamenala ke spojení identity člověka a spotřeby umělkyně Barbara Kruger? Žijeme li v konzumní společnosti, je to nutně špatně? Proč se netěšit z nabídky o níž se předchozím generacím mohlo jen snít? Proto, že máme možnost si vybrat, ale nemáme možnost si nevybrat? Jaká je cena za vystoupení z kolotoče plnění si konzumních přání, o nichž filozofové tvrdí, že nemohou být nikdy uspokojena, protože konzumní toužení netouží po uspokojení, ale touží po další spotřební touze? (Taylor a Saarinen). Vede nutně spotřeba v éře konzumu k egoismu? K zamilování se do sebe samých? Dokonce do té míry, že ani nemáme děti a jako společnost vymíráme? Spojuje společnost konzumu "estetika" spíše než "etika"? Na tyto a další otázky spojené s dobou, kdy na věci, které "nepotřebujeme", si půjčujeme peníze, které nemáme, se pokusíme podívat pohledem sociologa Zygmunta Baumana. Nejdříve však na úvod setkání necháme samu konzumní dobu, aby vypověděla o své podstatě svým pseudonáboženským jazykem artefaktů reklamy, které si představíme.
|
5.4. Milan Durchan: Od interakce světla s hmotou k fotosyntéze Co je to světlo, foton, kvazičástice světelného kvanta? Jakým způsobem se „rodí“ foton, jak proniká hmotným prostorem, jak světlo „umírá“? Může se hmota přetvořit na světlo a naopak? Světlo bude představeno jako jediný zdroj energie pro živou přírodu. Na přednášce se dozvíte, jakými procesy se energie světla může transformovat např. na chemickou energii a jak některé z těchto velmi rychlých fyzikálně chemických procesů můžeme studovat, a vůbec, k čemu je to dobré.
|
12. 4. Ludmila Muchová: Etická výchova v neetické společnosti Příspěvek vychází z popisu různých aspektů života společnosti, ve kterých se nějak projevuje krize. Klade otázku, do jaké míry může cestě z krize pomoci výchova k morálním hodnotám. Vymezuje základní pojmy spojené s morálkou a etikou a na příkladech ukazuje významné etické filosofické systémy v minulosti. Zabývá se i příspěvkem psychologie k výzkumu vývoje morálky člověka. Upozorňuje na aspekty morální výchovy v rodině a ve škole, speciálně se zaměřuje na pojetí předmětu etická výchova. |
19.4. Jana Macková: Hospodaření v krajině a klima – je čas na změnu? Současná krajina je výsledkem spolupůsobení řady procesů jak přírodních, tak i antropogenních, včetně odlesňování, odvodňování a intenzivního hospodaření. Vysoké nároky na zdroje a intenzivní hospodaření vedou ke snižování rozmanitosti krajinných prvků a druhů. Takto silně ovlivněná krajina se nedokáže vyrovnávat se současnými extrémními klimatickými událostmi, jako jsou povodně či dlouhodobé sucho. Můžeme s tím něco dělat? Podnikají se nějaké kroky (na vládní úrovni)? Lze změnit současné využívání krajiny? Jsou možná podpůrná legislativní opatření? O těchto a podobných otázkách si budeme v půlhodince povídat. |
Sýry patří k nejstarším mléčným výrobkům, které nejsou v současné době pouze zpestřením jídelníčku konzumentů, ale jeho nedílnou součástí. Přednáška bude zahrnovat informace o rozdělení a původu sýrů, jejich významu a složení, ale také odpovědi na nejčastější dotazy, které se v souvislosti zejména s kvalitou sýrů objevují.
|
Všichni kdo chodí nakupovat, znají čárový kód na zboží, jehož snadným načtením u pokladen je určeno, nejen o jaký druh zboží jde, ale i cena. Je tedy dobrým identifikátorem pro obrovské množství položek. Kanadský vědec P.D.N. Hebert přišel před více než dekádou s nápadem, jak tento kód modifikovat pro základní problém v biologii – totiž kolik druhů pobývá na této planetě a jak je spolehlivě rozlišit? Jím navržená metoda se brzy ujala, a dnes má databáze více než 160 tisíc položek. Přednáška nejen objasní, na čem je tento kód založen a jak se určuje, ale i poukáže na jeho použitelnost i při řešení problémů z různých oblastí běžného života.
|
První sociální sítě byly ještě před jejich spuštěním považovány za divné a úchylné. O 13 let později tu máme tolik sociálních sítí, že ani nevíme, k čemu vlastně všechny slouží. Ale nejsou to pouze sociální sítě, co zcela změnilo způsoby lidské komunikace. Jde zejména o nové technologie – chytré telefony a tablety. Přenosná zařízení, která se stala naším věrnějším přítelem, nežli pes. Spojení mobilních zařízení, mobilního internetu a sociálních sítí vytvořilo v člověku pocit neustálé komunikace a nepřestávající možnosti seberealizace, jenž skrze tyto média může přejít až v narcismus. Tato akademická půlhodinka ale nemá být o tom, jak se před sociálními sítěmi bránit, ale jak je používat tak, aby byly člověku ku prospěchu. Je samozřejmě nevyhnutelně nutné seznámit se i s jejich riziky, důležité je však vnímat a využívat jejich pozitiva. Samotné sociální sítě, jako všechna předchozí média, přináší spoustu výhod: nové způsoby komunikace, trávení volného času, přenos informací a mnoho dalších. Od ostatních médií se však liší tím, že jsou velmi složité. To mnohdy jejich uživatele vede k jejich nevhodnému využívání, neschopností ovládat jejich funkce a některé natolik odrazují, že se od těchto aplikací raději distancují a neregistrují se na ně. To je ale velká škoda. Sociální sítě totiž poskytují rozmanitý obsah, v němž si každý něco najde. |