Akademické půlhodinky jaro 2015
Biologické centrum Akademie věd ČR a Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Vás zvou na Akademické půlhodinky.
Nový cyklus přednášek určených pro širokou veřejnost začíná 3. března 2015. Můžete se těšit na zajímavá témata, hovořit se bude např. o návratu velkých býložravců (zubrů, losů, praturů) do české krajiny, o lidských parazitech nebo o virech, bez nichž by svět vypadal úplně jinak.
Přednášky se konají již tradičně každé úterý od 15 hodin ve studentském kostele v ulici Karla IV. č. 22 v Českých Budějovicích.
Program:
(kliknutím na zvýrazněné přednášky si můžete přehrát jejich záznam)
3. 3. Jindřich Šrajer: Manželství a rodina jako křesťanské povolání - napětí mezi ideálem a realitou
10. 3. Roman Kuchta: Budeme se léčit pomocí střevních červů?
17. 3. Eva Cudlínová: Uhlíková stopa domácností - jak ji spočítat a snížit
24. 3. Miloslav Jirků: Návrat velkých býložravců: největší výzva péče o krajinu v 21. století
31. 3. Hana Konečná: Je neplodnost nemocí civilizační?
14. 4. Marie Janečková: Nářeční slova z jihočeského okruhu a jejich další vývoj
21. 4. Jan Štefka: Evoluce na Galapágách
28. 4. Miroslav Maršálek: Kůň a člověk v dnešní době
5. 5. Karel Petrzik: Jak by vypadal svět bez virů?
12. 5. Ondřej Chvojka: Poklady netvoří jen peníze nebo cihly ze zlata aneb pravěké depoty z jižních Čech
19. 5. Josef Matěna: Rybníky a jejich funkce v krajině
26. 5. Jakub Sirovátka: "Tvé oči". Filosofické zamyšlení nad lidským pohledem
2. 6. Jiří Jirout: Půdní „plísně“ – přítel nebo nepřítel?
Anotace přednášek
3. 3. Jindřich Šrajer: Manželství a rodina jako křesťanské povolání – napětí mezi ideálem a realitou Teologická etika klade důraz na integrální rozvoj člověka. Život jednotlivce, manželství a rodinu přitom nahlíží na základě osvobozujícího obrazu Božího zjevení, prostřednictvím Kristova kříže. Ten je nástrojem vykoupení, ale i znamením nespaseného světa. Kardinál Walter Kasper, s odkazem na realismus bible připomíná, že když hovoříme o rodině a její kráse, nemůžeme přitom vycházet z nereálného romantického ideálu a nevnímat přitom tvrdou realitu, smutky, starosti a slzy mnohých z nich. Realismus bible je podle něho v tomto směru jistou útěchou. Papež František přirovnává rodinu k polnímu lazaretu, kde je třeba ovázat mnoho ran, vysušit mnoho slz, kde je třeba trvale podněcovat úsilí o nové usmíření a pokoj. Výše uváděná slova jsou úvodem do záměru plánované přednášky. Tím je reflektovat manželství a rodinu jako křesťanské povolání v napěťovém poli mezi ideálem (ideou) a realitou, v kontextu evangelizace, pastorálních a etických výzev a požadavků současnosti. Platí přitom, že realizovat osobní povolání v manželství a rodině znamená, být na cestě. Ta má svá úskalí, nepřehledné křižovatky, slepé uličky a nástrahy. Má však také své perspektivy a daný cíl. |
|
Paraziti jsou všeobecně známi jako původci různých onemocnění. Ne vždy však víme, jak a jestli vůbec konkrétní paraziti škodí. To lze ověřit pouze experimentálními nákazami a vlastním pozorováním příznaků, což zkoušeli vědci sami na sobě od pradávna. Co přinesly poslední poznatky autoinfekcí člověka? Mohou mít někteří parazité i pozitivní vliv na lidské zdraví? |
|
Ráno vstanete, rozsvítíte si, pustíte si rádio, uvaříte si kávu nebo čaj, jedete do práce nebo do školy, pracujete, obědváte, pustíte si počítač nebo se večer podíváte na televizi, jdete do divadla nebo do kina, čtete si, mezitím v bytě nebo domě topíte, nebo máte dálkové topení…zkrátka běžný den. Napadlo Vás někdy kolik energie je na takový běžný život potřeba? A kde se tato energie nejen bere, ale co z její spotřeby také zůstává a zda to takto půjde stále? O tom všem je uhlíková stopa, neboli množství C02, které souvisí s Vaším každodenním běžným životem.
|
|
31. 3. Hana Konečná: Je neplodnost nemocí civilizační? Média přinášejí informace o strmě rostoucím počtu párů potřebujících k dosažení rodičovství pomoc vyspělé reprodukční medicíny, o strmě rostoucím počtu dětí počatých umělým oplodněním, a na druhé straně o strmě klesající především mužské plodnosti. Podle některých zdrojů bude za pár let každé druhé dítě počato ve zkumavce a kolem roku 2060 nebude žádný muž plodný. S podporou odborných zdrojů budeme hledat odpověď na otázku zda potíže s otěhotněním souvisejí s rozvinutostí společnosti a zda nám hrozí vymření po meči i přeslici. |
|
V jazyce jdou proti sobě vždy dvě protichůdné tendence – diferenciace, vedoucí k odlišnostem v mluvě a ke vzniku místních nářečí, – a integrace, vedoucí ke vzniku jednotné podoby jazyka. V současné době spěchu, globalizace a integrace dochází k výraznému stírání nářečních rysů a ze slovní zásoby mizí nejen slova označující zaniklé předměty a jevy skutečnosti. Přednáška se zaměří na nářeční výrazy, které znali ještě prarodiče a generace starších předků a pokusí se odpovědět na otázku, jaký byl další vývoj takových slov.
|
|
Galapágy jsou díky Darwinovi proslulé jako přírodní laboratoř pro evoluční biology. Podobně jako mnoho jiných odlehlých ostrovů vynikají Galapágy vysokou mírou endemismu, to znamená, že určité druhy živočichů se vyskytují pouze na tomto jediném místě na světě. Přednáška seznámí posluchače s výzkumem vzniku endemismu na Galapágách. Řeč bude mimo jiné o tom, jak se studují mechanismy vzniku nových druhů v terénu a následně v laboratoři pomocí molekulárně biologických metod. Jaké je evoluční stáří endemitů na ostrovech nebo jak takový výzkum pomáhá v ochraně ohrožených druhů. |
|
Po šest tisíc let jsou koně využíváni pro potřeby lidské společnosti. V posledních desetiletích se mění kvalita chovaných koní, ale i schopnost lidí s nimi pracovat. Často jsou koním přisuzovány lidské vlastnosti a reakce a zapomíná se na jejich vynikající smyslové a pohybové schopnosti. Znalost chování koní, kterou dříve lidé získávali zkušeností a prací s nimi dnes často chybí, přesto je práce s koňmi přínosná pro utváření osobnosti člověka. |
|
Viry jsou chápány jako veskrze škodlivá agens způsobující onemocnění všech vyšších organismů. Znalosti o výskytu a druhovém spektru virů jsou však velmi poplatné skutečnému nebo domnělému významu virů pro člověka. Jak je to s viry u divokých, vzácných, neobvyklých nebo ekonomicky nedůležitých živočichů a rostlin, téměř nevíme. Postupně zjišťujeme, že jsou i viry, které mohou svému hostiteli poskytovat nějakou výhodu např. odolnost proti suchu nebo proti dalším infekcím. Objevují se i nečekaná spojení mezi rostlinnými viry a člověkem nebo kaskády vztahů mezi složitějšími organizmy ovlivňované viry. Pomalu tak přestává platit představa o izolovaných světech virů specializovaných na určité skupiny hostitelů a nahrazuje ji zatím ještě nejasná představa o komplexní síti vztahů. |
|
Co jsou to poklady a proč je lidé v minulosti ukrývali do země? Chránili si tím svůj majetek nebo se uložené cennosti neměly již nikdy dostat do živé kultury? A co nám pravěké depoty mohou sdělit o dávných lidských společnostech? Na tyto a další otázky pomůže odpovědět krátké zamyšlení, v němž se posluchači dozvědí, že právě jižní Čechy jsou regionem bohatým na pravěké depoty, zejména z doby bronzové. Řada těchto pokladů obsahovala unikátní artefakty, které nám naznačují význam tohoto regionu pro dopravu surovin, jako zprostředkovatele dálkových kontaktů i jako území bohatým na religiózní aktivity. |
|
Rybníky jsou již po staletí součástí naší kulturní krajiny, kterou v některých oblastech významně změnily. Jejich funkce zdaleka není jen produkce ryb, jsou využívány víceúčelově, zadržování vod v krajině (protipovodňová ochrana). Jak se vyvíjelo hospodaření na rybnících od středověku do současnosti a co můžeme očekávat v blízké budoucnosti? Tyto a podobné otázky budou diskutovány v přednášce. |
|
Stará pravda říká, že oči jsou oknem do duše. Lidský pohled je nesmírně zajímavý fenomén. Oči mají na jednu stranu schopnost „sršet blesky“ nebo až „zabíjet“ a na druhou stranu je v očích přítomna osoba druhého ve své nezaměnitelné individualitě (ne nadarmo si zamilovaní dlouho dívají do očí). Na příkladu dvou francouzských filosofů 20. století Jean-Paula Sartra a Emmanuela Levinase se na fenomén lidského pohledu zkusíme podívat novýma očima. Oba vycházejí z nezaměnitelné přítomnosti druhého v pohledu a přece z této přítomnosti vyvozují rozdílné důsledky.
|
|
|